Czy warto jeszcze inwestować w e-commerce?
Komentarz z 16.01.2018
Arkadiusz Bebel
Zarządzający Funduszem QUERCUS Global Growth
Dobra koniunktura w gospodarce światowej sprawiła, że nastroje konsumenckie są na bardzo wysokim poziomie i niewiele brakuje do historycznych rekordów z lat ‘90.
Dobre nastroje konsumenckie przekładają się na rynek handlu detalicznego. To w połączeniu ze strukturalnymi zmianami, czyli przeniesieniem sprzedaży do Internetu (e-commerce, ale też m-commerce) sprawia, że notowania spółek z ekspozycją na e-commerce przyniosły inwestorom spore zyski. Dobrym przykładem jest długoterminowe zachowanie kursu akcji spółki Amazon.
Reprezentanci tradycyjnego handlu, tacy jak Wal-Mart czy Target, stanęli już kilka lat temu przed wyzwaniem rzuconym przez Amazon i od tego czasu stopniowo transformują swoje biznesy. Jest to zadanie trudne, a efekty są póki co umiarkowane. O skali problemu w branży handlu tradycyjnego świadczy fakt, że Warren Buffett w marcu 2017 r. zdecydował się po 12 latach sprzedać akcje Wal-Mart, twierdząc, że przed handlem tradycyjnym ciężkie czasy.
Tymczasem w połowie zeszłego roku Amazon zdecydował się na nieoczekiwany ruch i kupił sieć tradycyjnych sklepów Whole Foods, co spowodowało panikę wśród akcjonariuszy innych tradycyjnych biznesów. I była to krótkoterminowo wspaniała okazja do kupna akcji tradycyjnych sieci handlowych tj. Wal-Mart, czy Target.
Czy to oznacza, że handel tradycyjny wrócił do łask?
W mojej ocenie nie, a e-commerce będzie strukturalnie dalej rósł. Przewagi takie jak wygoda, szerokość asortymentu i przede wszystkim niższe ceny, są trwałe i w długim terminie będą wspierały handel internetowy.
Czy spółki z sektora e-commerce są drogie?
W wielu przypadkach tak. Notowania spółek rosły przez ostatnie lata zdecydowanie szybciej niż wyniki, co sprawiło, że wskaźniki wyceny stały się wysokie. Jeżeli przyjmiemy, że Amazon jest notowany na P/E18 = 163x, a Target P/E18 = 15x to wydaje się, że dysproporcja w wycenie jest zbyt duża.
Czy warto inwestować w sektor e-commerce?
Zdecydowanie tak. Okazji inwestycyjnych szukałbym jednak nie wśród znanych i popularnych spółek (Amazon, Zalando), których notowania są na szczytach, lecz wśród mniejszych spółek rozwijających technologię dla e-commerce. Spółki te powinny cechować się mniejszą cyklicznością, co biorąc pod uwagę bardzo mocne odczyty konsumenckie i ryzyko ich pogorszenia sprawia, że stosunek potencjalnego zysku do ponoszonego ryzyka jest dużo korzystniejszy.
Autor jest Zarządzającym Funduszami w Quercus TFI S.A.
Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie edukacyjno – informacyjny / promocyjny i stanowi on wyraz własnych ocen, przemyśleń i opinii autora (autorów). Niniejszy materiał nie stanowi oferty ani rekomendacji do zawarcia transakcji kupna lub sprzedaży jakiegokolwiek instrumentu finansowego. Podane informacje nie mogą być traktowane jako usługa doradztwa inwestycyjnego lub innego typu doradztwa, w tym świadczenia pomocy prawno - podatkowej. Podane informacje nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego ani publicznego proponowania w rozumieniu ustawy o ofercie publicznej.
Autor (autorzy) niniejszej publikacji oraz Quercus TFI S.A. dołożyli należytej staranności w celu zapewnienia, aby zawarte w niej informacje były rzetelne i oparte na wiarygodnych źródłach. Niemniej jednak autor (autorzy) niniejszej publikacji oraz Quercus TFI S.A. nie ponoszą odpowiedzialności za jej prawdziwość i kompletność informacji, ani za wszelkie szkody mogące powstać w wyniku wykorzystania niniejszej publikacji lub zawartych w niej informacji.
Quercus TFI S.A. posiada zezwolenie na prowadzenie działalności udzielone przez Komisję Nadzoru Finansowego, będącą dla Quercus TFI S.A. organem nadzoru.
Quercus TFI S.A. udostępnia niniejszą publikację nieodpłatnie. Quercus TFI S.A. informuje, że z każdą inwestycją związane jest ryzyko.